Presentaties kun je geven voor verschillende gelegenheden, bijvoorbeeld voor op je werk of op school. Om iets goed mee te brengen aan een grote groep mensen, moet je op een aantal dingen letten. Je wilt dat mensen onthouden wat je overbrengt en dat ze overtuigd raken. Of je nu een ervaren presentator bent of net begint, in deze blog lees je tips om dit voor elkaar te krijgen en je skills te verbeteren.

Maak contact

Het is moeilijk om ontspannen en jezelf te zijn wanneer je nerveus bent. Toch zeggen de beste presentatoren dat het belangrijk is om contact te maken met je publiek. De beste manier om dit te doen is door je passie voor het onderwerp te laten zien. Wees eerlijk tegen het publiek en toon je enthousiasme.

Focus op de kernboodschap

Bij het plannen van je presentatie moet je altijd de vraag in gedachten houden: wat is de belangrijkste boodschap die mijn publiek moet meenemen? Je zou de kernboodschap heel kort moeten kunnen overbrengen. Sommige experts bevelen een samenvatting van 30 seconden aan die je aan het eind van je presentatie vertelt.

10-20-30 regel

Dit is een tip van Guy Kawasaki van Apple. Hij stelt voor dat diavoorstellingen: 

·      Niet meer dan 10 dia’s moeten bevatten

·      Niet langer dan 20 minuten moeten duren

·      Niet meer dan 30 punten op 1 dia presenteert

Dit laatste is vooral belangrijk omdat je hierdoor niet te veel informatie op een dia te zet. Als algemene regel geldt dat dia’s voor de presentator bijzaak moeten zijn. Een goede set dia’s zou niet nuttig moeten zijn zonder de presentator, en ze zouden beslist minder, in plaats van meer, informatie moeten bevatten. Om je PowerPoint goed te presenteren gebruik je Full HD Beamers voor de mooiste weergave. 

Pin It on Pinterest